fredag 9. mars 2018

Ei vevstue her og ei vevstue der . .

Jeg har flere vevstoler i egen vevstue som har fått navnet Honninghuset Vevstoge fordi jeg har et stort rom i en driftsbygning for birøkt som vi bygde for noen år siden.
Da kunne jeg veve på vinteren når biene var passive og honningen var levert.
Da jeg ble pensjonist tok gubben hovedansvaret for biene og jeg tar meg av honningen når det er tid for det.
Ellers så vever jeg nesten hver dag.

To dager i uka er jeg sosial sammen med andre vevere.
I bakrommet på bruktforretningen Askeladden vever vi hver onsdag. Det starta opp fordi det kom inn to vevstoler som ingen ville kjøpe. Vi slo vevstolene sammen og så var vi i gang. Etterhvert kom det 5 vever + en bordvev.
Der vever jeg på et åkle i krokbragd. Jeg bruker plantefarga garn og vever etter eget hode.  Krokbragd egner seg godt til det. To huskeregler: pass på kantene og slå til i åpent skille og trø rett gjennomgående. Det er fargeinnslagene som lager mønster.

Når en tar bilde, er det lett å se vevfeilene .  ..
I bygda der jeg bor er vi 9 ivrige vevkjerringer med 10 gulvvever.
To vever har filleryer, en har bunden rosengang, en med tavlebragd, en med vaffrelvev, to med gåsøye, en pleddvev i toskaft og en toskaft til smal løper.

Jeg har vevd vaffelhåndduker, pledd og sitteunderlag i ull - som skal toves.
Bildet på sida her viser glissen gårøye - med skjønnhetsfeil . . . Innslaget er hjemmelaga strenggarn i ull.
Vi er 4 som har vevd på denne og vil klippe ned for å se hvor mye krymping det blir i vaskemasin med ulikt ullgarn i innslag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar