Kjøpte ei bok om åkle i Setesdalstradisjon av Karin Bøe for noen år siden.
Planen om å lage en smal utgave av et teppe fra boka har vært der ei stund og nå er jeg i gang.
De fleste gamle teppene er blasse i fargene, men vi vet jo at fargene på nyvevde tepper var mye sterkere og skarpere.
Karin har funnet de opprinnelige fargene ved å lete seg frem med nål og lupe og har vevd opp de tradisjonelle mønstrene med opprinnelig farge.
Teppet er vevd med 4 skaft og 4 trøer. Teknikken er motsatt trødd rosengang.
Har skrevet litt om dette tidligere.
Det er ikke vanlig i Norge med åkle i slik rosengang. Andre deler av landet har tradisjon med åkle i skillbragd, halvdreiel eller tykkåkle i krokbragd.
I Sverige er det vanlig å veve rosengang slik.
Slik veves motsatt trødd rosengang:
Når mønsterinnslaget er på trøe 1, er bunninnslaget på trøe 3.
Neste mønsterinnslag er trøe 2 - da er bunninnslaget på trøe 4
Til mønsterinnslag 3 - hører bunninnslag 1, og
til mønsterinnslag 4 - hører bunninnslag 2.
Det må alltid være to innslag for å dekke renningstråden: ett mønsterinnslag og ett bunninnslag.
For at vevseddelen ikke skal bli for stor betyr ofte markert rute at flere innslag følger etter hverandre.
Det vil si at en gjentar hver linje i trøinga flere ganger for å få et tydelig mønster.
En vever 1-3, 1-3, 1-3, 2-4, 2-4, 2 -4, 3-1, 3-1, 3-1, 4-2, 4-2, 4-2, for å få frem innslagene i første ruta som viser bølgeborden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar