tirsdag 29. oktober 2019

Teskei-metoden: sveipekam og pådragningsknekt

Har fått spørsmål om å lage ei bilderekke som viser mer detaljert hvordan en sveiper på ei renning alene med sveipekam og pådragningsknekt.
Skal prøve, men da regner jeg med at en har vevkunnskap fra før.
Denne metoden er super og den trenger ikke koste all verden. Sveipekam kan en lage selv.
Pådragningsknekt kan en også lage selv.
Pådragningsknekt festes med skrutvinger

"Plankene" til pådragningsknekten settes foran på veven mellom brystbom og tøybom. De festes til sidevangene på veven med skrutvinger.
Jeg kjøpte et sett med to store og to små skrutvinger billig på Europris. De er gode nok til dette bruket.
Jeg har kontramarsj og vil bruke samme nedknytting som var brukt siste gang.


Da vil jeg løfte ned kontramarsjen og legger den på sidevangene. Sparer mye tid og plunder under veven.

MEN, først må jeg: 
stenge kontramarsjen og binde sammen skaftene og vekslene. 
Her ligger kontramarsj og skaft på sidevangene 
Jeg har skaft med hull i endene og stikker inn store "sikkerhetsnåler" opp og nede på begge sider - eller en kan binde de sammen i ytterkantene med et bånd eller strikk.
 - Øvre del av slagbommen bindes opp og sveipekammen festes i nedre del med bånd eller skrutvinger.

Tre farga renninger ligger i skillepinnene og jeg har overført buktene til kjeppen som hører til garnbommen. Har lagt de i riktig bredde midt i veven.
De tre renningene som jeg farga på sommerkurs i Rauland skal sammen bli renning til jakkestoff.  . . 

Et stykke stoff legges over sveipekammen mens jeg strammer opp renninga og fører skillepinnene fremover mot sveipekammen.

Det finnes flere typer sveipekam for salg. Denne er fra AK Snickeri.

Etter å ha målt riktig bredde, begynner jeg å legge renninga i sveipekammen. 
Finner frem riktig antall tråder fra skillet og legger mellom bøylene i kammen. Jeg skal bruke 60-skei og 6 tråder pr cm. Det er 1 cm mellom bøylene, så denne prosessen går raskt.
Renninga henger nå med tyngde fra brystbommen.


Hele renninga ligger nå i sveipekammen og den er låst med ei list.
Da henges resten av renninga over stanga som ligger øverst i pådragningsknekten.
Jeg har delt renninga i tre deler og det henger ca 1 kg vann i flasker i hver del.

Da er tida inne for å dra renninga på garnbommen.
Jeg følger med foran sveipekammen og ved skillepinnene at garnet ikke floker seg.
Når flaskene når toppen, lager jeg ei ny løkke i renninga til kroken som flaskene henger i. S-kroker er greie her.

Når siste enden av renninga henger oppe, lager jeg forlengelser som flaskene henger i og jeg får mesteparten av renninga på plass.

Helt til slutt løfter jeg renninga over brystbommen og henger flaskene her.

Jeg har brukt denne metoden i flere år i ulike vevtyper og koser meg hver gang !!

Bra at noen tenker nytt og utvikler redskaper som letter arbeidet . 


Det finnes flere typer sveipekam. 
Min har bøyler som står på ei litt bred ramme. Den låses med ei list som trees gjennom bøylene.
En annen type ser ut som ei grov skei som er delt på langs og har et langt "lokk" som bindes fast når en har fått renninga på plass. Da senker en øvre del av slagbommen før en begynner påsveipinga.
Ofte må en heise slagbommen opp et par hakk for at trådene ikke skal sprette opp og havne i feil åpning.
Har veven hester og trinser bruker en samme fremgangsmåte og binder sammen hester og trinser hvis en har mange trøer/skaft og skal ha samme nedknytting. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar