søndag 1. mai 2022

Engelsk toskaft

Har laga ei lita renning der det var naturlig å renne med 6 tråder.

Jeg fant et bilde av en stoffprøve i engelsk toskaft,  har analysert den og funnet ut hvordan den er vevd.

Stoffprøven hadde 4 tråder i en farge og to tråder i to andre farger. Jeg valgte å renne 4 tråder rødt, en gul tråd og en lys brun.
Vanligvis bruker jeg en knapp eller ei rennestikke når jeg renner med mer enn to tråder. Heldigvis hadde jeg ei lita båndgrind som passa til formålet.
Tok sjansen på å renne med de  6 trådene til en prøve på ca 22 cm bredde.


Peggys prøve
Jeg ble så fasinert av vevbloggen til  Peggy Osterkamp . Det var der jeg fant bildet av engelsk toskaft som jeg vil prøve å kopiere. 

Hun har en super blogg der hun har skrevet om veving i mange år. Hun har også gitt ut  flere bøker om veving.

 Jeg prøvde først med en elendig toskaftvev som sto med   tofarga renning på. 

Jeg flytta om på trådene og la til noen lys lilla tråder -  slik at jeg fikk til noe som ligna på Peggys prøve.

Den lille veven var et monster å veve på. Nå har jeg strippa den og setter opp den nye renninga i en nesten like elendig tangentvev. Det var en jeg redda fra søppeldynga. Den har bare to brukbare skaft, men det passer greit til denne oppgaven.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar