lørdag 27. april 2024

Skogarn som innslag

  


I lingarnhylla fant jeg ei eske med melert grønt lingarn. Det sto "skogarn" på utsida og lin nr 10 på nøstet.

Det ble innslag i neste handkle. Jeg bruker oppskrifta til "verdens beste" som sto i Väv nr 2 fra 2020 i en tangentvev.

Oppskrifta er til tre trøer, men en får litt større frihet i tangentveven med 4 hendler. Da ble dette mønsteret litt annerledes.

Grønt skogarn importert fra Sverige hørtes litt merkelig ut. Fikk hjelp på nett og fant ut at dette er lingarn som ble dyppet i bek og brukt til å sy/ reparere skosømmer med.

Jeg husker faktisk at vi hadde et nøste med stivt svart garn som morfar reparerte beksømskoene mine med. Det var skiskoene mine og når sålen sprikte på grunn av skibindingene måtte de repareres.

Jeg har et par stående i voksen størrelse. En sko veier neste 1 kg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar