mandag 17. juni 2013

Tett og glissen rips - Grasåsen rutevev.

Dette er historia om ei fillerye jeg fant på trappa 
til husmannsstua på Vegårshei Bygdetun.

Den ligna på de svenske ripsryene som har flerfarga renning og som kan få  slikt rutemønster.
Men her ble det rutemønster bare med kvit renning.
Det viste seg at den var hovlet med 2 og 1 tråd i anna hver hovel i et visst system.


Jeg fikk låne med meg rya hjem, og satte opp renning i 12/6 som var tredd på samme vis.
Anna hvert innslag er svart stoff og neste er renningsgarn. 
Rutevirkning når en slår inn to tykke eller to tynne etter hverandre.

På bildet vises gamlerya lengst nede.
Nr 2 er en kopi som jeg vevde.
Nr 3 er ei ny renning med et annerledes rutesystem.



De andre ryene har ulike farger og kvaliteter 
i innslag.






Nye muligheter om en bruker flere farger i renninga.
De rød/svarte løperene har både rødt og svart i renninga.
Den rødeste har innslag av rødt strenggarn og rød 12/6 og den andre av svart strenggarn og svart 12/6.

Det er 15 år siden jeg fant denne rya.
Jeg lette i vevbøker og spurte andre vevere, men ingen hadde sett denne enkle teknikken.
En bruker  to trøer og i prinsippet to skaft.
Jeg kalte teknikken Grasåsen rutevev.

Senere har jeg funnet bilder og oppskrifter både i Vãvmagasinet og det norske Husflidsbladet.


1 kommentar:

  1. Spennande å lesa om ulike vevteknikkar brukt i ryer. Må seie eg fall litt ekstra for dei to i raudt og svart!

    SvarSlett