søndag 23. juni 2013

Bandvevstol?

Var på marked i går, og kom over en merkelig 
sak i en bruktbod.

Selgeren hadde funnet den på et småbruk ved Toten og trodde det var et hespetre.

Det var to sneller med stoppere som satt på en stolpe, og ellers lite utstyrt.
Jeg tenkte båndvevstol. . . .
Det finnes slike i distriktet her, men de ser helt annerledes ut, og jeg hadde ikke fantasi til å å forstå hvordan den eventuelt skulle brukes.
Så dukka Rita Vistad opp.
Hun er en av få håndvevere i landet, og da var saken løst.
Det var en båndvevstol!


 I Telemark veves det bånd til bunaden.

Fra gammelt var det vanlig å veve i ei støre, som den til venstre. 
Nå brukes en mer moderne type  som ligner på den til høyre.

Med litt innlevelse kan en forstå hvordan brukthandleren sin vev kan brukes.



Nei, jeg kjøpte den ikke !

2 kommentarer:

  1. Tenk at du klarte stå mot handel - det hadde vore vanskeleg for meg! Kjekt at du i alle fall deler bileta med oss, det likar eg.

    SvarSlett
  2. Hadde vore artig å høyre om Åshild eller andre har sett noko liknande, og om de trur det går an å veve band på slik ein . .

    SvarSlett