torsdag 14. april 2016

Vever skjerf av nyfarga garn





Det ble kypert i første omgang fordi nedknyttinga var slik fra jeg vevde klosterfønster på den samme veven.

Det er lenge siden jeg har vevd skjerf og er litt usikker på hvor tett jeg skal slå inn. 




En merkelig sak som fulgte med noe 
vevutsyr, viste seg å være ei sveipsskje.

Da jeg oppdaga hvor nyttig den er, så er jeg bestemt på å reise til AK's snickeri i Öxabäck for å kjøpe en redkam som er bredere og bedre. Brukte en slik på vevkurs i Rauland.

Ser på Vävspolen at Vävrundan  fra 13-15 mai er i det området, så da er reisedato fastsatt.
Skal bli en spennende tur. Jeg har knapt vært i Sverige før. Sånn blir det når en har vært sauebonde halve livet.


Pådragningsknekten ble ferdig til renninga skulle sveipes på.
Det er rett og slett to høvla planker på 2,5 meter. Den ene har rundt hull og den andre et åpent hull - som en U.
Mellom disse går ei litt grov gardinstang. 

Utstyret fungerte perfekt og renninga kom på veven i en fart.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar