tirsdag 14. mars 2017

Er i gang med skjerf i rosengang på langs . . .


Renninga er på plass i veven og jeg har begynt å veve. Ikke fordi jeg ønska meg et slikt skjerf, men fordi jeg så det som ei utfordring da skjerfet kom på banen på fb-sida VEVING.
Har laga oppskrift tidligere. 
Jeg har prøvd med noen innslag, men ikke hatt tid til å finne ut hva som er feil.
Trolig er det både treingsfeil og dårlig skille.
Er foreløpig fornøyd med at renninga er på plass.Den er kort, bare 3,5 meter.

Veven var knytta ned til rosengang fra før og jeg så ingen grunn til å gjøre noe med over eller underbinding.
Jeg legger kontramarsjen rett ned over vekslene slik at vevstolen var er klar til påsveiping.
Viktig å binde sammen skaftene før en legger ned kontramarsjen!

Hvis skaftene har hull er det greit med skaftlås.

Pådragningsknekten med ei flaske vann som tyngde er gull verdt. Da får jeg ordne veven når det passer meg.

Slagbommen får henge.   Øvre delen heises opp slik at jeg kan binde fast sveipekammen inni.

Så legger jeg renningsfletta over bøylene på sveipkammen og fordeler den jevnt utover til riktig bredde 
- passer på at skillepinnene ligger mellom sveipekam og garnbom der bukta på renninga er tredd inn på kjeppen som hører til.

Så henger jeg renninga over stanga i pådragningsknekten med ei vannflaske som tyngde.


Det går det raskt å sveipe på veven alene.

Med denne metoden er det slutt på å tre sveipeskei på bordet og legge den over til veven, for så å flytte  skillepinnene  på ny plass bak på veven.

Det er så bra at det lages nytt verktøy(sveipekam med bøyler) og nye vaner som gjør noe av arbeidet enklere og raskere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar