tirsdag 3. juli 2018

Nyfarga renninger på veven.

Bukta er festa til garnbomkjeppen.



For å få frem effekten av flammefarginga vil jeg sette opp en rutevev med renningseffekt.


Tre smale renninger er lagt ved siden av hverandre og tredd inn på skillepinnene. 
De to ytterste renningene er farget i blå og rødt remazolfarge - omtrent halvparten av hver farge.


Renninga i midten var med i samme fargebad, men fikk noen knuter for å beholde lillafargen på noen plasser før den ble lagt i et rødt fargebad med litt gult i. 

I enden ved skillet ble den ganske blå, mens den er rødere lenger bak.




Skillepinnene er knytta sammen med ei skorem - noe som gjør at det er lett å få enden gjennom hullene.
Knuten sitter godt og den er lett å få opp igjen.

Dette blir ei smal renning for å prøve hvordan det blir med flammefarga garn i renning.

Jeg bruker en hjemmesnekra sveipekam med spiker på ei fjøl med millimeterpapir. 
Veldig greit med 1 cm mellom spikrene.
Spikrene bør ha stort hode og jeg stenger med en strikk etterhver som jeg legger ned renninga.

Jeg synes det er greit å dra på renninga alene og legger skillepinnene foran sveipekammen.
Da slipper jeg å flytte skillepinnene i veven før jeg sveiper på.
For at renninga som ikke er tredd i sveipekammen ikke skal hekte seg i spikrene, legger jeg et bøyd pappark over spikrene.

Jeg krysser en bred og sterk strikk mellom spikerhodene for at renninga ikke skal flytte på seg.

Nå er renninga klar for veven.

Jeg setter sveipeskeia i slagbommen og fester bukta i garnbomkjeppen.



Denne renninga er bare 3 meter og får henge med tyngde fra brystbommen etter en tur om stoffbommen for å få nok strammimng.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar