fredag 19. juli 2019

Bandstøre og vevramme



Jeg kjøpte ei vevstøre på auksjon en gang, men har aldri helt skjønt hvordan jeg skal lage hovlene.
Jeg så ei slik da jeg var på vikingmuseet i Borg i Lofoten og fikk greie på hvordan jeg skal gjøre. Det så såre enkelt ut, men når en skal prøve selv så begynner en å tvile . . 

Har ikke fått renning på enda, men det SKAL skje nå i sommer!

Fant ei vevramme på loftet som jeg arva i fjor. Den har slik hovling og det fulgte med en beskrivelse på fremgangsmåten - så nå er det bare å lage ei renning og sette i gang.

Bandstøra ble brukt til å lage bunadsband på - slike plukkeband som jeg ikke har tålmodighet til å sitte med.
Da brukte de tynn lin eller bomull i renninga.
Jeg har tenkt å bruke bomull 12/3 som jeg har mye av. Så får vi se hva det kan bli.
Hovedsaken er å få renning på - og hovler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar