mandag 25. april 2022

Humoroversetting på morraskvisten

 Jeg leste et spørsmål om tykkelsen på innslagstråden i halvdreiel (Overshot) . Bildet er fra boka til Anne Sutton

Pattern weft 3x2/16, tabby 2/16. (Mønsterinnslaget skal være 3 ganger så tykt som bunninnslaget)

"Hvordan gjør dere dette, - må jeg spole tre tråder samen på skyttelen?"

Ett av svarene ble slik ved hjelp av oversettelsesforslaget:

Jeg brukte bare den ene fergen og gjorde tre prest i det ene skuret. Det fungerer best med flytende berging. Da går man bare rundt flyten hver gang og det holder det på plass. Så hver gang du har et flertall på plass kan du gjøre dette. I dette tilfellet er det 3. Åpne derfor skuret ditt, send mønstertråden gjennom og gå rundt flytebergingen din og gjennom igjen rundt flytebergningen din på andre siden og gjennom skuret for tredje gang. Dersom du ikke bruker flytende berging kan du pakke rundt kanttrådene i varpet.

Tenker vi prøver oss på orginalspråket: 

 I only used the one shuttle and did three priest in that one shed. It works best with a floating salvage. Then you just go around the float each time and that holds it in place. So any time you have a multiple number in place you can do this. In this case it is 3. Therefore open your shed pass the pattern thread through and go around your floating salvage and through again around your floating salvage on the other side and through the the shed for the third time. If you don't use a floating salvage you can wrap around the edge threads in the warp.  

Jeg lærte i alle fall noe nytt: Bruk flytende jaretråd i halvdreiel! Ytterste tråde på hver side skal ikke gå i hovel, bare i tinn. På veg inn i skillet lar jeg skyttelen gå over yttertråden - på veg ut av skillet går skyttelen under yttertråden. 

Passer meg veldig bra ettersom jeg vever halvdreiel på Gøtaveven på vevstua.

Jeg bruker flytende jaretråd i gåsøye og noen andre teknikker der innslaget ikke binder yttertråden. 

Nå skal jeg se denne videoen: Overshot - halvdreiel


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar