torsdag 14. april 2022

Intrikat mønster . .en kypertavart

 

Spennende å prøve noe helt nytt. Jeg så et bilde av et skjerf som var vevd etter et mønster i Väv nr 2/ 1996.

Jeg hadde mer igjen av lys lilla bomullsgarn 16/2 og rente 400 tråder. Hovlinga tok litt tid, men nå er jeg godt i gang.

Prøvde først med innslag i samme farge som renningsgarnet, men da ble det vanskelig å se om mønsteret ble riktig.

Så gikk jeg over til svart innslag og da ble resultatet bedre og lettere å se.

Hovlinga gikk over en rapport som var på 176 tråder. Innslagsrapporten omtrent lik.

Ikke aktuelt å høre på lydbok til denne vevinga!


Innslagsrapporten ser slik ut, men etter noen omganger så kommer en inn i systemet.

En rapport er melom de to kvite trådene og det tok meg omlag 10 minutter å veve.



Første forsøket var litt forvirrende og det var ikke lett å se om mønsteret var rett.

Fikk tips om å prøve med innslag av tynt kvitt ullgarn. Tenker jeg prøver det etter hvert. Rente 5 meter til to skjerf.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar