mandag 18. desember 2023

Treing til bunden rosengang

 

Over ei uke igjen til jul og jeg har laga ei kort og smal matterenning 12/6 som skal bli til nisser, sauer og andre figurer til jul . . 

Har sveipa den på tangentveven Erica og er i gang med hovling. 
Skillepinnene som er to stålstenger, henger i hullene på et texsnøre. Når den bakerste skillepinnen henger litt høyere enn den fremste, blir det lett å se hvilke tråder som ligger for tur i skillet. Når jeg klipper opp bukta bak etter pådragninga er det viktig å knytte sammen trådgrupper med en enkel
slippknute.
Hvis en lar renningstrådene henge løst vil trådene i ei rensle lett snurre seg og en kan bli plaga av snurr i renninga helt til slutt. Dette er mest kinkig når en renner med flere enn to tråder.

På en tangentvev har hovlene små åpninger og det er nødvendig med hjelpemiddel. Heklekrok er greit, men den snurrer ofte i handa. Jeg ble venner med denne kroken fra Ashford som har hovelkrok i ene enden og skeikrok i den andre.
Når jeg trer i skeia knytter jeg bunter av renninga i ei renneløkke som er bundet til brystbommen. Da har lar jeg
skeikroken finne neste hull i skeia med ene handa og jeg plukker frem neste tråd i trådbunten med den andre. 

En lærer alltid noe nytt når en ser andre sveipe på, tre hovler og skei - og knytter frem renninga til tøybomkjeppen.
På siste bildet er renninga festa til tøybomkjeppen - som også er ei stålstang.
Jeg knytta sammen bunter av renninga og har brukt ei kraftig snor for å feste renninga til stålstanga.
Viktig at trådbuntene har litt avstand til stanga slik at det er mulig å stramme med snora.
Det brune feltet er toskaft for å sjekke at treinga er riktig. Etter det har jeg starta med sko, legger og litt av buksa til en nisse.




Skei 60

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar