mandag 11. desember 2023

Saueputa og andre figurer


 Det er en god del år siden jeg vevde saueputa: i 2012. Senere har jeg vevd noen små veggtepper.
Jeg bruker vanligvis ikke mønster, men bygger opp figurer og bakgrunn ettersom jeg vever.

Jeg skrev en del om renning, hovling osv i forrige innlegg og vil prøve å forklare hvor enkelt det er å veve slik.

Det er mye enklere å veve enn å prøve å forklare!

Mønsteret øverst på sida vil gi en rad med sauer på grønn bakgrunn.

Første innslag er grønt på alle fire trøer. 
Andre innslag er grønt på trøe 1, svart på trøe 2 og 3 og grønt på 4.
Tredje innslag har grønt på trøe 1 og 2, svart på trøe 3 og grønn på 4
Neste har grønn på 1 og 2, svart på 3 og kvit på 4.
osv . . 

En må ha flere omganger på de ulike innslagene slik at figuren får  store nok klauver og legger  - det kommer litt an på tykkelsen av garnet.

Her er noen flere figurer:


  

Slik kan en sitte å prøve seg frem med figurer og farger på ulike bakgrunner.

Det er ikke alltid at det en vever må "bli til noe". Hovedsaken er at en koser seg, lærer noe nytt og får erfaring.

Så kan en sette sammen figurene eller lage nye til det blir en løper, en pute eller et veggteppe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar