tirsdag 19. desember 2023

Julematter og havregrøt



 Ble ferdig med frynseknytting på matta som har fått plass under kaffebordet
på stua.
Den har innslag av ullgarn i mange farger som er knytta sammen.
Samme type innslag i ei matte i rosengang som jeg vever på vevstua i Morgedal. Den ble ikke ferdig til jul, men er nok enda mer typisk julematte. 
Jeg ble inspirert av matter som Frank Bertheussen la ut bilder av. Likte kombinasjonen av rødt ullgarn med  svart toskaft mellom.

Jeg baker ikke mye til jul, men fyrstekake med oppskrift som har gått i slekta er i boks. Vi lager ikke mye dessert heller, så ei bløtkake er delt i to og har fått plass i fryseren. Tar opp etter behov og pynter med flaskekrem og sjokoladespon.

Ellers vil jeg slå et slag for havregrøt i disse tider da mange sliter med økonomien og med tidspressa.

Havregrøt er billig, smaker godt med f eks solsikkefrø, rosiner og eplebiter i. Blir det noe igjen i gryta, blir det servert til kaffekosen med litt syltetøy og is.

Dette er tradisjonell tirsdagsmiddag her i huset. Da kommer jeg sent hjem etter å ha vært på vevstua mesteparten av dagen.

Det var gubben som i sin tid foreslo havregrøt som middag på travle dager.
Han ble alene på 80-tallet med megadyrt huslån, renta var over 16%. Han hadde lang arbeidsveg og havregrøt var rask å lage og rimelig middag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar