tirsdag 14. mai 2024

Vår i bygda

Høst og vinter er mine årstider, men nå når hagen er full av løkblomster og kirsebær og hegg står breddfulle av kvite blomster - da er det ei nydelig tid.


Jeg prøver å unngå sola og har laga noen hesper med bomullsgarn som jeg vil farge.

Har brukt to litt spesielle hespetre. Det til venstre er enkelt og relativt nytt. En genial oppfinnelse.

Hespetreet til høyre er gammelt og har vært vanlig i øvre Telemark. 

Det kan slåes sammen på samme måte som mange rennebommer og tar liten plass. En kan lage små eller vide hesper.

Det kan også brukes som garnvinne - praktisk da med flere trinn. Bakdelen er at det må stå i en hull, som ofte var på gamle vever. Jeg har lage et patent slik at det står i ei gammel skuff.

Så var det kirsebærtrea som blomstrer så grassat.

Det øverste bildet er villkirsebær som fuglene reiser med.

Det nederste bildet er planta. Det fikk enormt med gode bær i fjor og det er ikke høyere enn at vi får tak i bærene.

Jeg var heldig og fikk med både sauer og lam på begge bildene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar