mandag 27. mai 2013

Nøstemaskin ble innkjøpt til milevis av tynt bomullskgarn


Blått, grønt, gult og rødt lå i en kartong, og enda mere kvitt i en annen.
Slikt bomullsgarn ble brukt til veving av sengetøy. Det er nesten som sytråd - 20/2.

Noe av garnet ble farga med batikkfarger en gang på 1970-tallet: mørk og lys lilla og rødt. Hadde nok planer om å veve, men så ble garnet gjemt.





Nå har jeg tenkt å veve skjerf i blått og grønt. Lerretsbinding med ujevnt tall tråder i hovel og skei slik at det blir ei stripevirkning.

Garnet er i hesper, og etter å ha nøsta det på gamlemåten, så gikk turen til Seljord Vev og Garnsenter i dag. 
Der fikk jeg kjøpe ei utmerket nøstemaskin.
Håper at nøstene står støtt på golvet når jeg skal lage renning.



Garnet fulgte med en vevstol jeg kjøpte for ørten år siden i Trondhjem.
Kartongene har flytta flere ganger og jeg har ikke brukt mye av det.
 Noe av det ubleika kvite ble brukt til renning i jakkestoff. Innslaget var islandsk forgarn som kom på markedet i 1970-åra. Det var helt uten tvinn og veldig mykt.

Tenk - ei 100 grams hespe kosta kr 2,75 !!

2 kommentarer:

  1. Det er sant, sånne hesper har jeg også en skuff av! Kjøpt på loppis for en tier eller to. Gleder meg til å se hvordan skjerfene dine blir - spørs om ikke det må bli skjerf av garnet mitt også :)

    SvarSlett
  2. Hyggelig å få kommentar fra Linda. Det var i hennes blogg jeg fant inspirasjon til å veve skjerf!

    SvarSlett