lørdag 26. september 2015

Informativ side om plantefarging

Det har vært lite aktivitet på bloggen siste tida, men jeg tenker både på plantefarging og veving.

Var på sopptur i dag, men fant ikke noen sikre fargesopper.
 Skal prøve en som ligner på kanelslørsopp, men ikke har den slør og ikke er den klebrig, bare kanelfarga, muligens mer oransje enn kanelbrun.

De andre er mjuke kjuker som voks på halvråttent tre.
Måtte sjekke med boka om det ligna på fargesopper, men optimismen er større enn realismen.
Jeg vilplukke mer i morgo og prøve.

Hadde ikke mer alunbeisa garn på lager og kasta meg over stoffbiter og fargelav - grå steinlav.

Jeg har bundet tråd rundt stoffet før det gikk i gryta og lå og småkokte hele natta.

Det ble mange brune og noen få som var alunbeisa  fikk opphold i gryte med krapp, cochenille og ei der de to fargebadene havna i ei gryte.

Den mørkeste brune ble bundet sammen slik som den pølsa i siste bilde.


Ellers fant jeg ei informativ side om plantefarging for uerfarne.


For at jeg ikke skal miste den, så er den HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar