fredag 26. august 2016

Minner fra Rennebumartnan . . .

Rennebumartnan er trolig den største markedsplassen i Norge der kvalitetshåndverk blir presentert av tilvirkerne.

Jeg kom tilfeldigvis forbi Berkåk i første halvdel av august et år og stoppa for å finne ut hvorfor det var så mye folk langs vegen.

Jeg fikk et minne for livet - og ønsket meg tilbake neste år.

Reisa er lang og tiden strakk ikke til, men jeg kom tilbake etter noen år og tilbake noen år etter det igjen  . . . 


I år var jeg på Rennebumartnan  for fjerde gang - og ble ikke skuffa.

Det bugner av alle slags håndverk og i tillegg var det et stort telt med lokalprodusert mat.

Vanskelig å bare gå forbi og nyte synet. En må lufte lommeboka også og få med seg noen utsøkte produkter.

Første året kom jeg hjem med tova pute og et lite veggbilde i tova ull.




Neste år falt jeg pladask for en bordløper der renninga var av ikatfarga lingarn. 
Det var som å se nattehimmelen med nordlys.

Løperen var vevd på Ørnhuset Vevstue på Værøy av Unni Kristiansen.


I år ble det Aurlandssko. Det har jeg ønska meg lenge og når produsenten hadde bod her var ikke betenkningstida lang.

Tiøringer ble plassert før skoene ble mine.
Gubben kom til å si at jeg var 70 år den dagen og at dette skulle være fødselsdagspresang og da vanka det et armbånd i tillegg .  .









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar