onsdag 16. mai 2018

Salatbar og bokashi

Jeg kom litt sent i gang, men det spirer og gror i mine plastkasser med superjord.

Jeg ble inspirert av Det grønne skafferi og satte i gang med både bokashi og dyrking i plastkasser.
Nå er grønnkål, spinat og rucola i full utvikling i en kasse og plukksalat og persille i en annen (juksa litt og kjøpt ferdige småplanter)

Jeg får mer kontroll på ugress og utøy når jeg dyrker i kasser og de kan stå på verandaen.
Da det var kalde netter la jeg over plastlokk.

Bokashibøttene har tappekran i bunnen, men jeg har ikke så vått kjøkkenavfall at det har blitt noe flytende å tappe ut.

Jeg samler avfall i et spann i kjøkkenbenken og tømmer det vanligvis i bokashibøtta hver 3. dag. Bokashibøtta står i en kjellerbod, men kunne like gjerne ha stått på stua. Lokket er helt tett og det lukter ikke når jeg åpner bøtta heller.
Avfallet verken råtner eller gjærer. Det fermenteres fordi jeg strør over kli tilsatt melkesyrebakterier.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar