tirsdag 16. oktober 2018

Kjerringtenner og innslagseffekt

Jeg er i gang med et teppe i ullgarn på den gamle veven uten kontramarsj og veksler.

Renning er bomull 12/6 
skei er 40/10 - en tråd i hovel og to i annen hver tinn. (4 tr pr cm)
Jeg har 4 skaft og knytta skaftene ned til to trøer slik at jeg får panama effekt.

Tykkelsen på innslagsgarnet er sånn at jeg får dekt renningsgarnet helt. 
Det vil si 4-5 tråder av ulik garnkvalitet - flere ganske tynne.
 

Jeg strevde litt for å få godt skille og endte opp med å henge fire "svevende" veksler mellom underskaft og trøer.


Leste om svevende veksler i boka VEVING av Solveig Orstad Teigen. Super bok med mange tips om moderne veving.

Skaftene ble mer stabile og det blir særlig viktig når jeg skal sette på to trøer til og veve kypert senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar