torsdag 18. juni 2020

Farga med indigo i dag.

Det er litt skummelt og ganske arbeidsomt å farge blått garn.
Jeg har tørka vaid - den eneste planten i Norge som gir blåfarge og har planer om å lage potteblått en gang. 
Da bruker en urin for å løse opp blåfargen. Vaid og urin må gjære i ganske lang tid før blåfargen frigjøres og en må røre i den illeluktende blandingen hver dag. Det er ikke slik at urin gir blått garn !! 

Jeg har indigotin og alt det andre som skal til for å løse opp blåfargen og for å få den til å sitte på garnet:
- rødsprit, salmiakk, kaustisk soda, limoppløsning og  natriumhydrosulfitt.

Laga først ei stamkype som kan oppbevares lenge om en har klinkekuler og fylle opp i glasset så det ikke blir luft over kypa.
I dag farga jeg kvitt, gult og rødt garn og fikk mange variasjoner fra lilla til grønt.

I morgen skal jeg farge garn som har ligget på vent i flere år. Det har vært farga i rødt og gult. Så har jeg surra plast rundt flere steder og kommer til å få et multifarga garn  etter at det har vært i blått fargebad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar