fredag 6. november 2020

Ferdig med ei matte og starta på ei ny som skal få brettekant i stedet for frynser


Har akkurat avslutta ei matte i ullstoff. 

Her er det bare toskaft av mørk blå vadmel med smale striper av andre farger.
Matta er 2,5 meter lang og skal ligge på et kaldt gjesterom.



Er så vidt i gang med neste matte som blir litt friskere i fargene.

Starten er toskaft, men jeg planlegger noen roser etter hvert.

Denne skal få BRETTEKANT I ENDENE.

Jeg planlegger slik at jeg har ca 6 cm av renninga som trengs for å knytte perleknuter.

Jeg slår inn noen omganger med dobbelt renningsgarn til innbrett som ikke vil vises.

Neste innslag er 8 smale filler

- så kommer 3 innslag med mørk blå bomullsgarn

- 8 nye innslag med tynne filler (her er det grønne remser med blomster)

 - 3 nye innslag med blått bomullsgarn.

Så begynner matteveving med lilla innslag.

I andre enden av matta blir det brettekant på samme måte:

- starter brettekanten med 3 innslag blått bomullsgarn, - 8 innslag med tynne filler, - 3 innslag blått bomullsgarn,-  8 innslag tynne filler og noen innslag med dobbelt renningsgarn, før jeg vil avslutte med minst 6 cm renning som skal brukes til perleknuter.

Raden med perleknuter kommer inni brettekanten. Dette blir bedre enn om en syr maskinsøm, og perleknutene vil ikke merkes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar