fredag 17. november 2023

Bomullsrenning til "hyrdejakke"


 Lysten til å veve en jakke som ligner den gamle hyrdejakken/ gammejakken/ gjeterjakken som Sigrun Berg ble kjent for på 1960-tallet, har ligget i bakhodet lenge.

Jeg satte opp ei renning for et par år siden, men kommer ikke i gang fordi jeg ikke kan bestemme med for innslag i ull eller bomull.

På baksida av Vävmagasinet, med reklame for vävdagene i Glimåkra var et bilde som gjorde inntrykk.

Nå er renning i bomull 12/2 på veven og jeg er i gang med hovling. 
Den gamle trinseveven var tom og skrek etter mer - så da sveipa jeg på renning i full bredde. Smal renning i trinsevev er frustrerende.

556 tråder vil gi knappe 70 cm bredde, så da må jeg trolig klippe opp foran.

Den tid den sorg . . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar