mandag 8. april 2013

Sanquhar-strikking og nesten ferdig fillerye


Sanquharmønstre ble utviklet på 1700- og 1800-tallet i Skottland. Mønsteret ble
brukt på sokker og vanter og strikket i svart og kvitt på tynne pinner. 

Mønstrene strikkes nå over hele verden i alle farger og på mange plagg.

Det er ofte kombinasjon av stripekant og border med kvadrater.

Noen typiske sanquharruter i miniformat!
Vi er en gjeng som har starta en along.
De fleste ser ut til å strikke sokker og vanter. Noen har lagt opp på pinner 1 1/2 !

 Jeg la opp 128 m til ei lue på pinner 2 1/2 i relativt tynt garn.

Rullekanten i starten så vid ut, men stripekanten strammer, og jeg er redd for at lua blir i minste laget.
Spørs om jeg skulle ha brukt tykkere pinner . . .

 

Det er fremdeles kald vår med mye snø og 5-10 gr minus på natta.

Da blir det lite vårarbeid ute og jeg holder meg på vevstua der ei blå/grå rye er nesten ferdig.

2 kommentarer:

  1. Så flott fillerya di ser ut! Pyntar opp med knall striper på den rolege botnen. Hua di ser flott ut, ikkje kjekt når det ser lite ut. Eg er ikkje komen i gang med sanquhar-strikkinga enno, må fullføre ait anna prosjekt først.

    SvarSlett
  2. Sanquhar-luen din ser flott ut! Får håpe den ikke blir for liten!
    Likte filleryen også; stilig med oransje striper :D

    SvarSlett