onsdag 4. juni 2014

Svanesjøen

 Var en tur til Seljord i dag for et besøk på garn og vevsenteret. Etter at de fikk kafé der, så er det greit å stikke innom uten å ha så mye ærend.

I utløpet til Seljordsvannet holder det til et svanepar som tydeligvis akkurat hadde fått en flokk med gråe nøster.

Svanemor svømte i ro med sine små, men s pappaen var ganske så sketisk til meg som planla å ta bilde av familieforøkelsen.
 



Svanefar bruste seg opp og kom flagrende mot med og bråbremsa med føttene i front, mens jeg pilte avgårde.





  

Da han snudde ryggen til, våga jeg meg frem igjen.

Skummel type, men flink familiefar.
  Svanemor følte seg trygg og dukka etter mat - eller var det opplæring i dykkekunsten .   .


Jeg har ikke mye erfaring med svaner, men på hjemvegen holder jeg øye med et par som har holdt til i Morgedalstjønnene i flere år.
Svanemor ligger på egg, men det er ikke hvert år hun lykkes. I fjor flommet vannet over rugeplassen, og nå i dag så jeg at de begge svømte omkring alene, så da har nok noe gått skeis i år også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar