mandag 27. oktober 2014

Litt fra Glimåkra

Hjemme igjen med mange inntrykk fra bussturen til Glimåkra.
Når 48 vevinteresserte reiser 140 km med overnattinger og matøkter, blir det mange inntrykk å fordøye i ettertid.
Bagasjen åpnes og innkjøpt garn, bøker og noen få spiselige og flytende saker pakkes ut. 
Bilder blir forstørret og redigert og en minnes mennesker en har pratet med og inntrykk en har fått under turen.
Det blir nok mere enn ett innlegg om minner fra denne turen.

Jeg gjorde en bommert da jeg skulle ta ut svenske sedler i en minibank, tasta feil og fikk ut 1500 i stedet for 500 kroner. De var ikke vanskelige å bli kvitt. 
Det ble bøker og rødt garn: 1 kg lissegarn, 
1 kg ryerenning, 1 kg cottolin og enda noen spoler med innslagsgarn.
Planene er klare, men om jeg greier å få ferdig røde renninger til jul er usikkert.
Håper jeg får oppleve flere førjulsmåneder med vevene mine.

Den største overraskelsen på Vevstolmuseet i Glimåkra var Ousman Sarr fra Senegal.

Han vevde lerret i en provisorisk vev satt sammen av materialer som var bundet sammen med tau.

Han slo slo inn og trampet om i et forrykende tempo.
En ble nesten litt flau når en selv  bruker vevstoler som er sindig sammensatt.

Så enkelt kan det gjøres!

Det står en artikkel om Ousman i Vevmagasinet nr 2 fra 2014.
Han hadde stilt ut en dress/bekledning og viste lysbilder fra hjemlandet der det ble vevd sinnrike mønstre i lignende vevstoler som han hadde satt opp ute i hagen på vevstolmuseet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar