lørdag 13. februar 2016

Noen av vinterens filleryer får lufta seg



Jeg starta i november med kvit renning som ble tredd i rosebragdvariasjon.

Da renninga tok slutt laga jeg like bred svart renning. 

270 tråder i 30/10 skei gir ferdig bredde på ca 85 cm.

Så fortsatte jeg med rosebragdborder på toskaftbunn.
Den stripete matta til venstre er bare i toskaft.

Det er samme mattene på begge bildene. 
Det nederste bilde er på skyggesida av verandaen.

Etter å ha lest Sekstiårene av Bjørnstad og Beatles av Christensen, er jeg i gang med Helga Flatland sine bøker.
De to første handler om gutter i Oslo i på sekstitallet.
Flatland sine bøker handler om ungdom som vokser opp i ei lita bygd i moderne tid.
Tre av guttene blir drept av en bilbombe i Afganistan og hun forteller hvordan det rammer innbyggerne. Hun berører også andre problemer som oppstår. I ei bygd er man prisgitt de menneskene som bor der, man har ikke flere gjenger og miljøer å velge i. Triologien handler om relasjoner, reaksjoner og generasjoner og hvordan en kan forstå og leve på en måte som kjennes riktig.
Bøkene berører meg som bygdemenneske, men jeg velger å leve med og forsøke å forstå livet rundt meg. Jeg har bodd i byen og vet at jeg har valgt det som er rett for meg.

1 kommentar: