onsdag 7. februar 2018

Renningene er knytta sammen

Sammenknyttinga gikk bra og jeg vever ferdig den matta som var på slutten av gamlerenninga.


 Alle trådene får ikke helt lik spenning, men det er ikke noe problem med ei slik matterenning. 
Den er så elastisk at trådspenninga jevner seg ut ganske raskt.
Jeg passer på at de ytterste trådene er stramme.

Jeg vever videre på matta jeg holdt på med. Når knutene kommer frem til baksida av hovlene, avslutter jeg matta.

Så hjelper jeg knutene gjennom hovler og skei og starter på neste matte.


Her er starten på neste matte med oppleggskant i toskaft og bølgemønster i rosengang.

Forrige matte skal ha kant med frynser.

5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg er ganske uerfaren når det gjelder veving og har et spørsmål. Fjerner du det ene settet med skillepinner så snart du har knyttet de to renningene sammen?
    Og jeg lurer på om du kan svare på følgende: Til stripete renning, har du noen gang laget to ensfargede renninger for så å kombinere dem i veven? I så fall, har du noen tips for den prosessen?

    SvarSlett
  4. Beklager rot med slettede kommentarer her...å skrive på telefon med engelsk tastatur førte til skrivefeil som jeg ikke så før kommentarene var publisert, og derfor prøvde jeg på nytt.

    SvarSlett
  5. 1. Ja, jeg fjerner et sett skillepinner.
    2. Jeg legger de to renningene med skillepinner over hverandre og trer de i riktig fargerekkefølge i sveipekam. Det vil ikke stemme helt med renslene, men det ordner jeg når jeg skal tre i hovlene. Når renninga er knytta frem, tar jeg ut skillepinnene, trør frem nytt skille og legger skillepinnene inn på nytt.

    SvarSlett