tirsdag 20. februar 2018

Lage fillestrimler



Mange måter å lage fillestrimler på.
Jeg prøver å unngå saks som sliter veldig på hendene.

Skjærehjul, linjal og riktig underlag er det jeg bruker mest. Det blir fine strimler og det støver ikke.
Når skjærekniven er skarp, kan en legge stoffet i mange lag.


På dongeribukser  skjærer/klipper jeg først bort linning  og alle sømmene, og jeg skjærer jeg bort lommene med skarp kniv.
Så legger jeg hver del dobbelt og skjærer strimler med lang spiss.
På tynne stoffer med smal sydd oppleggskant legger jeg stoffet trelagt med bukt i en kant slik at oppleggskantene kommer ut til hver side.


Jeg skjærer ut til kanten annen hver gang og ut over kanten annen hver gang. Det samme i begge sider.

Hjørnene blir rundet av med saks og blir ganske usynlige i veven.
Det blir en lang strimmel av et slikt stoffstykke.


Sengetøy og andre tynne stoffer kan legges flerdobbet og skjæres eller de kan rives.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar