søndag 1. april 2018

Alltid spennende med rosengang

Rosengang kan varieres i det uendelige, men jeg har forelska meg i roseborder på toskaftbunn.
Fortsetter med filleinnslag på 40-skeirenning.
Uvant med såpass tett renning med bomullsgarn 12/6. Det blir tynne golvmatter, men jeg planlegger stoltrekk og puter til verandamøbler. Kanskje blir det ei veske også.

Har fått en sekk med tynne, oppskårne filler i lys grønt. Tenkte først å legge de dobbelt til matter.
Nå blir det innslag til ei pute med roserborder.

Starta med rosebord i bomullsgarn i grønt og kvitt som skal bli kant på puta.
Denne kanten skal brettes dobbelt og få hemper som skal lukkes med knapper på siste delen av puta.

Får se hvordan det blir når jeg en gang klipper ned.

I dag har sola varma såpass på verandaen at jeg satt ute midt på dagen.

6 kommentarer:

  1. Jeg fant ei lita fillerye på et antikvitetsutsalg med svenske antikviteter nå i helga. Den var ganske lita (ca. 50 x 130 cm) men med et interessant mønster. Det kan se ut som veven var satt opp til rosengang, men jeg har ikke sett denne måten å bruke det på. Bredere border med stripeeffekt i renningretningen (11 innslag med møsterfargen), med smalere border der mønsterinnslaget (4 innslag) danner diagonaler.
    Det hadde mange tynne smale filleryer der. Og endel fillenøster, men jeg synes 25 kr for et middels stort nøste ble litt mye, ikke så fast nøstet og de var skitne. Fillerya kan jeg greie å vaske, men oppklipte filler...

    SvarSlett
  2. Jeg glemte og spørre, hvor brede er fillene til dette prosjektet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Fillene her har ganske ujevn bredde, mellom 1/2 og 1 1/2 cm. Vær obs hvis du kjøper oppskårne filler. Det kan være fra nytt, uvaska stoff som inneholder apparatur. Jeg koker slike strimler for å være sikker. Uvaska stoff kan være vanskelig å slå godt sammen og det er dumt å blande med vaska fstoff/filler.

      Slett
  3. Takk! Jeg visste ikke st det går greit å veve med såpass variert bredde på fillene.
    Fillenøstene jeg så var nok en salig blanding av vasket og uvasket, bomull og syntetisk.
    Jeg har fått mye sengetøy av venner og kjente, aller mest bomull, men noe bomull og polyester som jeg er mer i tvil om jeg skal bruke.
    Jeg kan sende deg bilde av fillerya hvis du er interessert. Er det du som er nettansvarlig i Telemark vevforum?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja til begge deler. Bor du i Telemark?

      Slett
  4. Jeg har sendt deg en email, si ifra hvis du ikke får den så kan jeg prøve igjen. Jeg bor nok langt fra Telemark... nærmere bestemt i Texas.

    SvarSlett