fredag 3. august 2018

Klipte ned håndklær i vaffelvev

Vevkjerringene har hatt oppe en vaffelvev. Renninga er bomull 12/3 og vi har prøvd oss med innslag av lin, cottolin og flere typer bomull.
Den har vært nedklipt en gang tidligere og jeg ble forskrekka over hvor mye de krympa både i lengde og bredde. 

Nå har jeg brukt bare bomull i innslaget og de  er vevd lengre enn tidligere.
Brunrosa som ligger underst har innslag av mercerisert bomull 4/3.
Den blågrønne har innslag av merc. bomull 12/3, og den siste i oransje/ grønn har innslag av Solberg bomull strikkegarn.
Skal ta mål før jeg vasker.

De stripete håndklærne på bildet under viser hvor mye de krymper i vask med innslag av cottolin.

Oppskrifta er tradisjonell og står i flere vevbøker som er gått ut av produksjon og ligger på nb.no. 
Denne oppskrifta har toskaft i tillegg til vaffelbindinga.
Toskaften er til opplegg i kantene, men jeg har prøvd det og synes de blir finere med opplegg av tynnere innslag i kantene.
Oppskrifta jeg brukte finner du HER. http://vevogsnikksnakk.blogspot.com/2017/05/vaffelvev-til-handduker.html





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar