torsdag 30. august 2018

Renning på nygammelvev




Jeg fikk spørsmål om å veve ei "gammeldags" matte med smale striper i mange farger.
 Den skal være lang og erstatte ei gammel matte som er utslitt.
På bilde ser jeg at renninga er tettere og fillene tynnere enn det jeg pleier å veve.

Finner frem ei 40-skei og regner ut at jeg må ha minst 330 tråder for å få ca 80 cm bredde på matta.

Ble til at jeg laga ei 25 meter lang renning som veidde nesten 3 kg. 
Jeg har heldigvis et lager av bomullsgarn 12/6 som passer til matterenning.

Sveipekammen ble festa på veven.
Skillepinnene ble lagt i skillet og bukta på renninga ble festa til garnbomkjeppen bak i riktig bredde.

Renninga ligger på på en plastpose over sveipeskeia - og jeg brukte 15 minutter på å legge renslene i mellomrommene.
Jeg har rent med 4 tråder og legger rensler på 8 tråder i annet hvert mellomrom.


Frem med den hjemmelaga pådragningsknekten og to Farrisflasker som blir hengt opp i S-kroker til hver sin renningshalvdel.

Det tar litt tid å sveipe på 25 meter renning, og jeg er takknemlig for at gubben har skrudd et slags håndtak på garnbommhjulet.
Hjulet har knotter som er håpløse å dra rundt med tyngde på renninga.

Har sett flere vever med slike knotter på hjulet. Det er greit når en skal dra frem renninga, men håpløst når en skal sveipe renninga på veven.

Heldigvis var gubben hjemme og vi fant en del av et gammelt redskap som passa bra til håndtak på hjulet.

DA gikk alt så meget bedre . .  .





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar