tirsdag 2. april 2019

Farging av laken

Har farga grønt i dag og jeg er veldig fornøyd med det spennende mønsteret som kommer når jeg stapper stoffet ned i ei gryte.
Jeg bruker fargepulver som er beregna på vaskemaskin, men jeg bruker en stor kjele.
Da kan jeg ta opp stoffet når det er ferdig farga og jeg kan bruke ettersuppa til ny farging. Da blir fargene lysere. 


Hender at jeg tilsetter litt av annen farge for å få nye nyanser.
Det er særlig kvite laken som går i fargekjelen.
Det annonseres slike store kjeler ganske billig i fårikålsesongen eller til krabbekoking.

Fargestoffene er enkle å bruke. Det er kun salt som skal tilsettes - og gjerne litt eddik i skyllevannet.
Alt stoff blir vaska på 60 grader og skylt i maskin for å være sikker på at overflødig fargestoff blir borte.
Gleder meg til å veve med innslag av gamle laken som har fått nytt liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar