onsdag 6. oktober 2021

Høst og planlegging


 Biene er innvintra og det meste av honningen er slynga. Hoveddelen av honningen går til
Honningcentralen i 20-liters spann, men en god del blir satt på kjølerom og lagra utover vinteren og helt til neste høst.

Jeg selger bokser og glass på torgdager og julemesser og noe går til en lokal butikk.

Vi har 75 bikuber og bestemmer oss hvert år for å selge unna noen kuber, men så blir det laga noen avleggere og så tar vi inn noen svermer - og så er vi like langt . . 


Det er i alle fall slik at jeg er i gang med planlegging av hva som skal veves når jeg kommer i gang.

Jeg har begynt på en rosengangpute i en vev med svart cottolinrenning. Oppskrifta står i boka "Nya vävar".

Jeg tenkte meg ei blomstereng med "roser" i ulike farger og laga en plan. . . 
Jeg begynte i går, men glemte å ta bilde.


Det dukka opp ei 25 meter lang renning på vevstua, - ubleika matterenning med
232 tråder.
Litt smalt til matter, men så finner vi ut at vi kan prøve å hovle til klosterfønster. 

Trer vi i 40- skei kan det bli passe bredde til puter og trekk til utstoler.

Jeg har vevd mønsteret før og slått inn med fillestrimler til stoltrekk og med tykt ullgarn til pute.


Den gamle veven med hester og trinser står og venter i kjelleren.
Den bør veves ned så snart som råd da jeg har fått en del møbler som trenger plass.

Stoff og filler er klare til å finne sin plass i veven.

Fikk se av bildet at slagbommen henger skeivt.   - nå er det retta opp!



1 kommentar: