mandag 6. juni 2022

3 skaft i trinsevestol

 Det har jeg aldri prøvd! 

Jeg hadde en liten trinsevevstol ledig og greide å løse problemet med oppheng til 3 skaft takket være gamle vevboka til Caroline Halvorsen.

Hun viste bilde med to trinser og det funka bra.


Har sett bilder av 3 skaft-krokbragd, og nå er jeg i gang. 

Skulle sette opp en prøvevev for å finne ut hva for skei vevstua måtte bruke til en nisseløper med renning av dobbel lin 20/2 .

Vi har vevd slike før og brukte bomull 12/6. Lin gir penere frynser og vi har flere spoler med lin 20/2. Vi ble enige om å bruke dobbel tråd av den, men var usikre på hva for ei skei som ville passe.

Jeg prøvde med 40-skei, 35-skei og 30-skei.

Det blir 30-skei denne gangen også!

Jeg er virkelig overraska over hvor mange mønsterborder en kan lage med 3 skaft og 3 trøer!

Det er ikke noe system i border og farger. 

Det er bare fantasi, prøving og feiling i de to prøvelappene her.


Til nisseløperen skal vi bruke 4 skaft og 6 trøer for å få toskaftparti i midten.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar