onsdag 21. februar 2024

Smal prøvevev med 12/6

 Det står en vev klar med renning 12/6. Den er tredd i vanlig rosengang og har 6 trøer så jeg kan veve toskaft i tillegg. 

Det ligger gule, oransje og brunlige stoffer og venter på at jeg skal sette i gang. Men jeg greier ikke bestemme meg for om jeg skal fortsette med samme hovling eller om jeg skal tre om til noe mer spennende.

Tangentveven Erica fikk ei smal renning med 12/6. Den ble tredd i enkel skridende rosengang og jeg prøver meg frem med ulike roseborder.

Det ble ikke gult i prøveveven, men jeg som avskyr rosa farge, bruker alle anledninger til å kvitte meg med rosa stoff når jeg vever noe som ikke skal brukes.

Plansjen på nederste bilde viser hovling til vanlig rosengang med rødt og skridende rosengang med rosa.

I den rosa delen tilsvarer de tre første hovlene på skaft 1,2,1 den første hovel i vanlig rosengang.
De tre neste hovlene: 2,3,2 tilsvarer 2. hovel i vanlig rosengang osv.

De tre siste rosahovlene: 4,1,4 tilsvarer prikken eller punktet i V .

Åsa Martinsson har forklart skridende hovlinger her og jeg har lånt dette bildet fra artikkelen:

Hun har også skrevet om denne og lignende skridende hovlinger her

Når veven er hovla som den rosa delen, kan en leke og lage ulike former for roser eller helt andre mønster på eller uten toskaftbunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar