torsdag 11. juli 2024

Swedish lace/ myggtjeld, handkle

 Jeg abonnerer på Heddlecraft et vevtidsskrift som kommer 4 ganger i året. 

Mange inspirerende bilder der, men oppskriftene blir håpløse å bruke da språkforståelsen ikke er så bra og vev terminologien er helt annerledes.

Da siste sendinga kom, falt jeg pladask for et handkle i mønster kalt Swedish lace. Jeg finner lignende oppskrift i Anne Dixon handweavers pattern book, veldig likt det vi kaller myggtjeld.

Beskrivelsen så slik ut: Warp: 5/2 cotton, white, natural, and dark blue Sett: 16 epi Sleying: 8-dent reed, 2/dent  Weft: 5/2 cotton, white, natural, and dark blue.

Relativt gresk for meg, men jeg har en del bomull 12/3 og tenkte jeg ville prøve det og 60-skei som passer til garnet.

Jeg hadde ei renning på 226 tr liggende og rente grønne tråder i tillegg. Den kvite renninga ble lagt i sveipekammen sammen 5 tråder av den grønne renninga med ca 5 cm mellomrom.
Når jeg hovla kom de grønne stripene på rett plass.
Med et par vannflasker som tyngde  sveipa jeg på ca 6 meter ganske raskt.  

Nå er jeg i gang og synes det ser bra ut.
Bildet ser veldig rosa ut, men fargen er bleika kvit.





J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar