torsdag 20. februar 2014

Første OL-gull til Telemark i hele OL-historien!

All grunn til å juble for kombinertgutta i dag. To trøndere, en spreking fra nabobygda og en finnmarking gikk til topps i dagens utfordring. Det var ulidelig spennende da de var tre nasjoner som gikk sammen i teten størstedelen av løypa.

Jeg måtte ut på tur for å lette på trykket da de var vel i mål.
Har gått på skaren de siste dagene, men nå har nysnøen mørna skarelaget og jeg måtte tråkke forsiktig eller gå i traktorspor.

Var innom pensjonistvevstua i Vinje i går.


Der samles en gjeng damer om 5 vever i ulike størrelser. To med filleryer, to med teppe/løper i ull og en minivevstol med ei gammel bomullsrenning  som er i ferd med å få nytt liv.
Pensjonistlaget er med å drifter et bruktutsalg og fikk inn flere vevstoler for salg. Da kom ideen om å sette de opp til almen bruk.

Nevenyttige mannfolk stikker innom og spør om de kan være til hjelp. De var gull verd da vi oppdaga at strammehjulet mangla haspe på en diger vev.
 
 
 
 
 
 
For et par år siden falt jeg for fristelsen og kjøpte ei enkel iskremmaskin.
Tenkte jeg kunne lage yoghurtis  eller magrere is enn det de hadde i butikken, - og is med andre smaker f eks.  is med fiken og rista solsikkekjerner.
Det var da jeg oppdaga melkeisen i frysedisken hos både Rema og Coop.
De har 3 liters bokser med is som er mye rimeligere og med mindre kaloriinnhold.
Denne isen smaker meg nesten like godt som 2-literne med fløteis og jeg spiser med ganske god samvittighet. Den er magrere enn f eks lettrømme.
 
kgcal
g  fett
melkeis
630
4
lettrømme
775
18
Yoghurt naturell
290
3,5
 
 
  
For ganske mange år siden prøvde svenskene seg med is på det norske markedet.
De måtte kaste inn håndkleet relativt raskt.  Vi ville ha EKTE fløteis – ikke det melkeblanda mølet som svenskene prøvde å prakke på oss . . .
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar