søndag 11. mai 2014

Nytt halvdreielsmønster på veg inn i veven og "Medmenneske" på øret.

Grønn bomullsrenning på plass.

Fant  noen gamle renninger da jeg rydda en dag og tenkte at denne passa godt til et mønster i halvdreiel jeg har lyst til å prøve.

Mønsteret heter sneglespor og er et gammelt amerikansk mønster.
Halvdreiel er arbeidssomt å tre, men artig å veve.
En kan få frem så uendelig mange variasjoner etter hvordan en trer i hovlene.
Her er det rapport på 92 tråder.
Jeg er ferdig med hovlene og det som står på programmet nå er treing i skeia.

Først blir det søndagstur i sånn passe halvgrått vær.

Jeg hører lydbok med en snart glemt forfatter: Olav Duun.
Jeg trodde bøkene het Juvikfolket, men på omslaget står "Ragnhild-triologien".
Husker jeg så første boka: "Medmenneske" på Trøndelag teater en gang i fortida.
Den gjorde inntrykk. Kvitugla som døde og ikke lot arven gå til nærmeste slektningen Didrik, men skrev testamente ei uke før hun døde og ga alle pengene til Didriks sønn. Sånt blir det dramatikk av . . .  

Måtte google Olav Duun. Han var født i Namdalen i 1876 og skrev Juvikfolket i 1919 og Ragnhildbøkene i 1929. Han skriver på nynorsk dialekt. Det kan nok være vanskelig for ikketrøndere å forstå opplesinga, men jeg synes det er stas!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar