onsdag 9. desember 2015

Lange filleremser


Denne måten å lage lange filleremser på har jeg hørt og lest om, men aldri prøvd. Det hørtes så enkelt ut, men sannelig måtte jeg prøve og feile noen ganger før det satt.

Endelig fikk jeg prøvd metoden med å lage virkelig lange filleremser av en stykke stoff.

Ei gardin ble sydd sammen i de korteste endene. 
Jeg la stoffendene så vidt over hverandre og sydde sikksakk-søm.

Den ble som en tunnel.





Så ble den bretta sammen på skjærefjøla, slik at en brett ble liggende enkel.

Jeg skar gjennom det doble stoffet  og lot den enkle enden ligge like hel.



Så kom den operasjonen som er lett å bomme på.

Stoffet ble bretta ut - slik at den øverste enkle delen ble liggende på underlaget. Det er den delen som det ikke ble skåret i.

Nå er det enklest å bruke saksa og klippe PÅ SKRÅ. 
Ikke så lett å se på bildet, men klipper en ikke på skrå vil en få bare runde "tønnebånd". 
Nå ble det metervis av gardinstrimler som kunne linnes opp på matteskyttelen.

Jeg har skrevet om det en gang tidligere. Der er bildene tydeligere . . Se HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar