søndag 12. juni 2016

Chaga - kreftkjuke




Fant ei fargerik kjuke da jeg var på tur i et hogstfelt.
Har aldri sett maken, men da jeg la inn bildet i fb-gruppa Plantefarging og soppfarging
Fikk jeg greie på at den heter Chaga /kreftkjuke og brukes i alternativmedisinen.
Den knuses og drikkes som te.

Risken er ei interessegruppe for soppentusiaster. På hjemmesida fant jeg en informativ artikkel om soppfarging. Der foreslåes tradisjonell farging med knust kjuke og alunbeisa garn i forholdet 4-1.
Skal nok prøve det i løpet av sommeren.


Fant frem noen hesper med tynt ullgarn som jeg brukte til prøvefarging da jeg var i den aller ivrigste plantefargefasen.(1977)
Alle planter skulle prøves og garnet ble pakka i poser og lagt bort.

Var litt spent på om 40 år gammelt garn hadde morkna, men det meste går greit å nøste opp.
Det brune garnet som ligger foran på bildet er etterbeisa med kobbervitriol. 
Erfaringa ble den samme som med et lappeteppe der garn med grå/brune nyanser slites. Kobber og jernbeis er ikke bra for garnet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar