søndag 26. juni 2016

Sjal og løper i bomull 20/2 er ute av veven




Det starta med en kartong med tynn bomull i kvitt, grønt, gult og blått. 

Mesteparten var 20/2 og det hadde vært lagra i minst 50 år.
Jeg laga renning på ca 750 tråder i grønt og blått.

 Brukte oppskrift fra VÄV 2/10: sjal i toskaft med ikateffekt.
Tredde 60-skei, 1 tråd i hovel og 4 i tinn.
 4 skaft og to trøer.
Anna hver tråd grønn og blå med to like etter hver andre med jevne mellomrom for å få ruteeffekt.


Det funka ikke med så tett renning i min lille vevstol og jeg tredde om til 3 tråder i tinn.

Det gikk som smurt.
Sjalet ble litt bredere enn planlagt - 35 cm ferdig bredde i stedet for 28 cm.
Det har ikke så tydelig ikateffekt som på den smalere prøven, men kvaliteten ble bra.
Nå heger sjalet til tørk etter vask og jeg er litt spent på om mønsteret kommer bedre frem.


Etter at sjalet var langt nok var det mye renning igjen.
Jeg la inn tykk og tynn tråd til en løper. 
Hadde en spole med grønn trikåsnor som jeg kjøpte i Glimåkra og brukte dobbelspolt renningstråd i mellom.

Enda var det mer renning igjen.

Tredde om til en tråd i tinn for å leke med farger og for å se hva slags kvalitet jeg ville få da.

Det ble en ubrukelig fasong , for da var det slutt på renninga alt for fort.

Skulle gjerne ha vevd mer.
Artig å leke med striper og farger.

Fikk en Sigrun Berg-følelse fordi det ble neste firkanta med frynser i fire kanter.

Har lyst til å sette opp ny renning i denne kvaliteten.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar