mandag 24. september 2018

Gammelt fargepulver på baklukesalg

Utrolig hva noen kan finne når andre putter bilen full og åpner bakluka i fellesskap.
Det opplevde jeg i Rauland på lørdag.



Jeg solgte honning og fillematter. 
Ettersom været var som det ofte er midt i september, så måtte vi røre på oss for å holde varmen.
Det var da jeg fant ei som solgte gammeldagse poser med fargepulver.
Sammen med fargeposene var det ei mappe med fargekart og råd om hvordan butikken skulle oppbevare fargestoffet .  .

Trolig var dette forløperen til Dylonfargene på små metallbokser som jeg vokste opp med.

Ettersom jeg er i fargemodus etter det supre fargekurset jeg opplevde på sommerkurs i Rauland i sommer, så passa dette perfekt.


1 pakke løses opp i kokende vann og tilsettes kaldt vann til riktig mengde i forhold til stoff (1/4 - 1/2 kg stoff) Et par ss salt og nær kokepunktet i 3/4 time.


Jeg har tenkt å farge kvitt sengetøy til å veve av, og fortsette med å farge kvitt bomullsgarn til renning og innslag.

Har enda mange kilo med mercerisert bomull 12/3.

Kjøpte noen nøster med bomullsgarn også til 5 kr pr stk - som også kan farges .  .

Må bare bli ferdig med å slynge og tappe honning - først .  .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar