tirsdag 7. mai 2019

Enkel veske



Denne veska er laga av ei lang, 16 cm bred strimmel fantasivev. Jeg hadde ingen planer annet enn å knekke rosengangnøtta.
Jeg har vevd rosengang i filleryer, - slike som ble bølger når en slår inn 4 omganger med hver farge.
Men det tok noe tid før jeg forsto hvordan jeg kunne få så uendelig mange mønsterkombinasjoner som jeg så andre steder.

Etter at jeg hadde vevd mer enn 2 meter var jeg lei og klipte ned.

Renninga var tredd i ei tett skei, men jeg hadde lyst til å prøve å veve sjal av samme renninga. 
Jeg tredde renninga på nytt - i ei 30-skei og veven ble 55 cm bred.
Det var ikke noe problem. Ingen tråder røk.

Jeg vevde flere sjal av samme renninga.
Ettersom garnet var tynt så lot jeg to tråder gå sammen flere steder - noe som ga sjalet mer struktur.
Kvaliteten på sjalet ble bra og jeg bruker det ofte.

Den lange prøveveven ble etter hvert til ei rommelig veske.

Sidestykket som også er skulderreim er 1,40 cm langt. Skulderreima er sydd sammen - kant i kant.
plass til pass i veskeklaffen
Sidestykket er sydd sammen med midtstykket som er ca 90 cm langt når det er bretta inn til klaff.

Da vi skulle ut å reise oppdaga jeg at klaffen passa akkurat til å være oppbevaring for passet mitt!

Veska er fora og det er sydd inn et lite rom til nøkler mm mot bakstykket.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar