søndag 5. mai 2019

Vevde vesker

Det har blitt vevd noen vesker i årenes løp. 
Nå når mange er opptatt av å bruke mindre plast og syntetiske materialer er handlenett og vesker mer aktuelt enn på lenge.

Den veska jeg bruker aller mest er laga av en fargerik prøvevev da jeg etter hvert oppdaga hvor mangfoldig rosengang kan være.
Jeg hadde ei stor pappeske full av tynt bomullsgarn 20/2 og tynnere. Garnet er mer enn 50 år gammelt og jeg var spent på om det gikk an å lage renning av det.
Den andre veska er vevd i halvdreiel.

Jeg har vevd flere vesker med innslag av filler og restegarn.
Den minste har innslag av filler. Håndtaket er innvevd.
Den andre veska er også toskaft: tett og glissen rips.




Denne handleveska har også innvevde handtak. 
Det er vanlig matterenning, bomull 12/6 i 90 cm bredde. Den er solid og tåler mange tunge melkekartonger.





Den siste veska ble vevd som prøvevev da jeg gikk på husflidskolen i forrige århundre.
Oppgaven var å bruke ei ullrennig i tre farger - både tykt og tynt garn.
Innslaget skulle være likt slik at vi kunne se hvordan fargeinntrykket endra seg.


Siste bildet viser finveska mi. Den er det VevBerit som har laga.
Et stykke telemarksvev omkransa av fløyel-stoff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar