lørdag 11. mai 2019

Skjerf/sjal i tynn ull



Laga ei kort prøverenning av tynt, mykt ullgarn som vevstua hadde fått fra et nedlagt lager.
Vanskelig å vite hvor tett skei en bør bruke, så jeg rente bare 3 meter.

Sveipekammen letter arbeidet betraktelig da det er 1 cm mellom tinnene.

Renninga ble sveipa på en bordvev med en vinkartong som tyngde.
Planen var 35 cm bredde i 40-skei, - så jeg rente 140 tråder.

Når jeg skulle tre i skeia viste det seg at jeg bare hadde 60-skei som passa til bordveven og da ble bredden bare 23 cm.
MEN, - kvaliteten ble bra.

Planen er da å sette opp ca 20 meter med 210 tråder. Regner 2 meter pr skjerf/sjal.



Jeg renner med 4 tråder, 2 mørke og to lyse. 
Innslag med to mørke og to lyse i toskaft gir pepitaruter.


På slutten av renninga slo jeg inn et parti med mørk grønn og et parti med lysgrønn.

Vevstua hadde en spole med gammelt tynt løkkegarn i bomull som jeg også prøvde,

 - og et lite parti med en lysere og tykkere grønn.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar