søndag 12. januar 2020

Fargeeffekt i minivev . .



Når kroppen ikke er i godlage og en har så lyst til å veve - da er småvevene greie å ty til.
Det er fint å lage korte renninger når en bare vil prøve en teknikk og så må en bry hjernevindingene lttt for å finne ut: 
- hvordan gjør jeg for å få renninga på bommen?

Det er plass til 40 tråder.
Jeg la skillepinneforan skeia og klipte opp i enden foran skillet og tredde alle trådene gjennom skei først og så gjennom plastplata som skulle være hovler.
Det gikk lettest med ei grov knyttenål.
Så knytta jeg trådene til garnbommkjeppen.

Jeg vet ikke noe annet navn på denne teknikken enn fargeeffekt. Det ligner jo litt på ei korgfletting.
I Sverige tror jeg de kaller det kastkäppar eller kuntväv.
Fant ei svensk bok: TUSKAFT av Tina Ingnell.
Her står det flere sider om fargeeffekter. Det skilles mellom partier med likt og ulikt antall tråder. 
Jeg har 8 tråder i hvert parti - hadde vært artig å prøve med 7 tråder i hvert parti for å se forskjellen i egen vev, ikke bare på bilde.


 Fant ut at dette er pepitaruter . . 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar