mandag 25. mai 2020

Ny fargerik renning på gang . .

Putta ull inn i kanalene



Neste prosjekt var puter med kanaler til å putte fyll i. 
I tillegg skal jeg veve poseveske eller sekk.

Det gikk innmari raskt å komme i gang med vevinga.
Jeg laga renning av tykt bomullsgarn før klokka 12.

Var spent på om David takla denne renninga like godt som den i cottolin.


Jeg brukte samme metode: - ingen hjelpemidler. Jeg stramma renninga i sveipekammen som er integrert i veven og dro renninga på garnbommen smått og pent.

Det høres utrolig ut, men det går helt fint å sveipe på renning uten å ha tyngde på renningsfletta.


Det var bare 4,5 meter renning, men det ble noe skjøting da det er flere farger.
Noen garnnøster tok slutt og jeg måtte finne erstatningsgarn.

Renninga legges i sveipekammen




Dette er ei oppskrift jeg prøvde på kurs i Rauland. Det er 4 skaft og 10 trøer.

Tviler på om jeg hadde orket å sette opp et slikt prosjekt i en vanlig vevstol.


David er uhyre enkel å betjene. Jeg kan ikke helt forklare hva en jackloom er, men den er mye enklere enn en kontramarsjvevstol.

Jeg knytter ei snor fra de faste "vekslene" til trøene. Det er bare ei snor fra hver mørke rute i nedknyttingsmønsteret.
Snora har fast lengde og den skal smettes inn på en skrue i trøene. Dette går så raskt at det ikke var noe problem med 10 trøer.

En vanlig posevev krever bare 4 skaft og 4 trøer, men når en vil ha mulighet til å lage kanaler på tvers er det greit å ha minst 8 skaft.
Det går lett å tre hovler når jeg ser skillepinnene i riktig høyde.
Jeg har i tillegg to toskafttrøer slik at jeg kan åpne mellom lagene og putte inn fyll om jeg vil veve rundt.
Det er også greit med toskaft i bunnen når jeg skal veve pose/veske eller pute.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar